[Column] Jur Baart: Het begin van de gouden eeuw online

Jan 19 2021 - Design

Vorige keer stond ik stil bij Biophilic Design, CountryCore, Goopification en Diversify or Die. Waarbij we zien dat mensen dichter bij de natuur willen staan. Deze column gaat over de verschuivingen in de virtuele wereld. Want terwijl wij allemaal dagen achter Zoom zitten, gebeuren er hele mooie en bijzondere dingen naast onze online vergaderingen.

XR: EXTENDED REALITY

In oktober 2020 gaf jong talent Billie Eilish (19) voor betalende streamers een game-changing concert waardoor de lat voor de livestream-industrie weer werd verhoogd. Waarom? XR ofwel Extended Reality:  een combinatie van augmented reality, virtual reality en mixed reality. Eilish stond in een soort kuip, die eigenlijk één groot beeldscherm was. Per nummer werd een compleet nieuw meeslepend digitaal decor opgetrokken. Van postapocalyptisch dreigende reuzenspinnen tot adembenemende onderwaterwerelden met gigantische figuren.

De Volkskrant beschreef het zo: Het rockende liedje All the Good Girls go to Hell werd een echte protestsong, met indringende beelden van verdroogde woestijnen, afbrekende ijsbergen en demonstrerende mensenmassa’s. Na het nummer nam Eilish de tijd voor haar politieke boodschap: “Ga alsjeblieft stemmen. De wereld is aan het sterven. Mensen sterven. Jullie kunnen het verschil maken.”

XR kan artiesten maar ook merken, dichter bij hun publiek brengen. Internet is geen one-way broadcast medium meer. Het is een interactieve storytelling tool waarin het publiek onderdeel wordt. Merken ontdekken nu ook XR.  Check bijvoorbeeld hoe het ultra duurzame merk Pangaia extended reality gebruikt om een immersive en multisensorische ervaringen neer te zetten, waarbij bezoekers zich in een iglo bevinden op de Noordpool en door een diepe laag sneeuw moeten bewegen om de nieuwe collectie winterjassen te ontdekken. Activatie 3.0.

CONNECTED COCOONING

Afgelopen jaar was het spel Animal Crossing razend populair. Het verscheen toen de lockdowns net werden ingevoerd. Het speelt zich af in een zorgeloze wereld zonder dood, geweld en vol optimisme. Perfecte timing dus! In september konden spelers Joe Biden’s campagne supporten door virtuele vlaggen in hun tuinen te plaatsen en zorgde bijvoorbeeld het luxe modehuis Valentino voor nieuwe virtuele in-game outfits. Naast politieke leiders traden ook artiesten op door middel van videogames. Maar de eerste is natuurlijk nog steeds Rapper Travis Scott die virtueel een concert gaf in de game Fortnite. In totaal waren op dat moment 12,3 miljoen bezoekers aanwezig. Een recordaantal voor een concert.

Afgelopen jaar gingen werd er ook geweest vanuit huis: digitaal clubben. Club Quarantine was de populairste virtuele nachtclub tijdens de lockdowns. Artiesten zoals Lady Gaga, Charli XCX en vele bekende dj’s kwamen voorbij tijdens de virtuele Zoom feestjes. En er ontstonden zelfs virtuele seksclubs zoals Playscape - een seksclub in New York die hun erotische feestjes hebben getransformeerd in online evenementen.

Het afgelopen jaar heeft ons laten zien dat tech zeker niet alleen gaat om de laatste snufjes en de mooiste gadgets maar juist ook om de diepere connecties die we met elkaar kunnen leggen. Vanuit huis.

SPACE SNACKING

Uit onderzoek van The Harris Poll blijkt dat negen van de tien volwassenen nu meer snacken dan ooit. 64 procent daarvan zegt dat smart snacking de nieuwe norm is – ook na de pandemie. Een nog betere snackvorm is space snacking: snacks met allerlei verschillende functionele benefits die bijdragen aan een holistisch welzijn. Het lijken wel snacks afgestemd op NASA-astronauten. Check bijvoorbeeld het science based merk Mana; zij maken drankjes, poeders en burgers waar je op kunt overleven in de ruimte. De Israëlische start-up myAir combineert op slimme wijze natuurlijke ingrediënten met AI. De MyAir power bars bestaan uit verschillende botanische blends die onder meer zorgen voor meer focus, meer energie, het kalmeren van stress en een betere nachtrust.

AI en health tracking worden ingezet om achter de persoonlijke behoeftes van ieder persoon te komen. Om zo de meest effectieve en persoonlijke blend te creëren. Erbology maakt bijvoorbeeld food to make you feel good. De start-up creëert hypergepersonalidserde snacks op basis van smaakvoorkeuren met ingrediënten afgestemd op jouw behoeftes. Zo maakt Nourished 3D geprinte snoepjes waarin zeven lagen vitamines, mineralen en super botanicals zijn verwerkt. Nu gaat dit via enquêtes en algoritmes, maar in de nabije toekomst worden deze snoepjes simpelweg afgestemd op je DNA. Het businessmodel is een abonnementsvorm waarbij je een keer per maand een nieuwe batch in je brievenbus ontvangt.

Tijdens de pandemie zijn meer consumenten online snacks gaan kopen en 69 procent is van plan dit te blijven doen. Maar wat zoeken ze dan online? Mix en match, bulk aanbiedingen en een abonnement op samengestelde snackboxen staan bovenaan de lijst.

CLICKTIVISME

In de volksmond werd activisme op het internet ook wel slacktivism genoemd. Maar nu we allemaal thuis op het internet zitten verandert dit beeld snel. En wordt een protest online meer omarmd. shADe is bijvoorbeeld een gratis AI-powered web-plug-in gemaakt door studenten van Imperial College en Royal College of Art in London. De plug-in blokkeert advertenties van fast fashion brands en andere niet duurzame merken tijdens het surfen of online shoppen.

#BiasCorrect is een soort autocorrect voor gender based vooroordelen. De autocorrect op je iPhone zorgt vaak voor ongemakkelijke situaties maar Bias Correct doet precies het tegenovergestelde. Het komt nog vaak voor dat vrouwen (onbedoeld) negatief worden beoordeeld op bepaalde eigenschappen, zoals assertiviteit, gedrevenheid of zelfverzekerdheid. Terwijl dit voor mannen nooit als probleem wordt gezien. De gender spellingscheck biedt je betere keuzes aan wanneer je communiceert via bijvoorbeeld Slack. De MyPlasticDiary-app kan je helpen bij het verminderen van je plasticgebruik. De hoeveelheid plastic die je gebruikt kun je tracken, je kunt doelen stellen, krijgt in-app beloningen en je vooruitgang kan gedeeld worden via je socialmediakanalen.

Fairify vindt, net als vele anderen, dat het hoog tijd is dat we anders gaan consumeren. Door data te verzamelen met een focus op ambitie, transparantie, planeet, mensen en dieren worden allerlei merken beoordeeld over hoe duurzaam ze zijn. Vervolgens kan je de web extension installeren die pop-ups laat zien wanneer je online aan het shoppen bent. Ze geven aan hoe duurzaam het merk is. Ook worden duurzamere opties aangeboden waardoor betere keuzes maken een stuk makkelijker wordt.

Er is dus een opkomst gaande van virtual assistants die ons helpen duurzamere keuzes te maken en die de juiste informatie vrijgeven. Dit toont aan dat we eigenlijk in een informatieparadox leven, een wereld overladen met informatie maar waar blijkbaar lang niet de juiste antwoorden te vinden zijn.

Dit was deel II van het tweeluik waarin we namens Fitzroy een inkijkje wilden geven in 2021. Het wordt sowieso een bijzonder jaar met enerzijds de drang naar de natuur. En anderszijds het begin van de gouden eeuw online. Want we gaan virtueel dingen meemaken die nog nooit hebben meegemaakt. Dus kom maar door met dit nieuwe jaar.

Deze column is het vervolg op [Column] Jur Baart (Fitzroy): 2021 wordt het jaar van Diversify or Die

Bron: Saskia van Weert - https://marketingreport.nl/Column-Jur-Baart-Het-begin-van-de-gouden-eeuw-online/